Eigenaarschap

Expertgroep Eigenaarschap

Eigenaarschap is één van de kernwaarden van De Borgh. Kinderen leren het meest als ze zelf hun doelen stellen, zich verantwoordelijk voelen voor hun werk en voor hun gedrag op school.  

Onderwerpen waar de expertgroep nu mee bezig is, zijn: 

Portfolio 

In bijna iedere groep wordt gewerkt met een portfolio. De leerlingen bewaren hierin gemaakt werk en reflecteren daarop. Leerkrachten houden regelmatig leergesprekken met hun leerlingen. De expertgroep werkt dit schooljaar aan het ontwerpen van een portfolio voor de kleuters. De doorgaande lijn die er al in de groepen 3 t/m 6 was, is dit jaar doorgetrokken naar groep 7.

Doel: Feedback aan of van kinderen op werk, op proces en/of product, zodat zij daarna gemotiveerd aan het werk kunnen om hun portfolio verder uit te bouwen.

Hoe gedraag jij je in school om te kunnen leren? 

De expertgroep stimuleert de leerkrachten dat zij praten met kinderen hoe je je gedraagt op school en op verschillende momenten of in ruimtes waar niet direct toezicht is, etc. De expertgroep heeft dit onderwerp ook uitgezet in de leerlingenraad, zodat vanuit kinderen zelf aangedragen wordt hoe zij zich behoren te gedragen.

Doel: een rustige en ordelijke school, waar kinderen in de groepen en in andere ruimtes zich passend gedragen en rekening houden met anderen en daarop kunnen inspelen. Ook gedrag naar leerkrachten, stagiaires, inval-leerkrachten etc. hoort hierbij.  

Wat doen kinderen als ze klaar zijn? 

De expertgroep stimuleert dat er in elke groep uitdagend en extra werk is. De kinderen weten wat ze kunnen doen en zijn eigenaar van hun eigen leerproces bij deze opdrachten. De opdrachten zijn geen tijdverdrijf maar zijn zinvol en leerzaam werk. 

Doel: De kinderen gebruiken alle tijd op school zinvol.  Geen enkel kind hoeft te wachten, maar is altijd zinvol en leerzaam aan het werk

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.